Doorgaan naar hoofdcontent

Met grenzen stellen is niets mis

Vandaag werd bekend dat Duitsland tijdelijk weer grenscontroles gaat uitvoeren. De focus zal vooral liggen op de zuidgrens met Oostenrijk. Wat in dit geval de definitie is van 'tijdelijk' zal de tijd leren. Het is in ieder geval een goed teken dat de Duitse regering niet wegkijkt van de vele problemen die de massale vluchtelingenstroom met zich meebrengt.

Jammer is wel dat men zelf deze problemen met massale aantallen vluchtelingen zelf over zich heeft afgeroepen. Tevens is het jammer dat één EU-lidstaat dit besluit neemt. Van een gezamenlijke EU-aanpak is helaas nog steeds geen sprake en dat is zeer te betreuren. Dit kan nog meer leed veroorzaken. Andere landen, waaronder Nederland, houden kennelijk nog geen controles aan de grens. Verder wil ik het nog zien dat de vluchtelingen die Duitsland niet inkomen, weer teruggaan naar de EU-lidstaat welke zij als eerste hebben bezocht. Een omgekeerde vluchtelingenstroom richting bijvoorbeeld Griekenland lijkt mij onwaarschijnlijk. Dat deze vluchtelingen-stop tot problemen gaat leiden, staat nu al vast.
Duitsland gaat grenscontroles weer invoeren

In ieder geval is hier sprake van een situatie die roept om een algehele EU-aanpak. Wat mij betreft gaat het dan niet om het herverdelen van vluchtelingen over de diverse EU-lidstaten, maar om een strikte controle aan de buitengrenzen van de EU. Immers, zonder een strikte grenscontrole aan de buitengrenzen van de EU blijft het dweilen met de kraan open. Op die manier kan men in Brussel elke maand vergaderen over het herverdelen van massaal toegestroomde vluchtelingen uit alle windstreken.

Zeker, men verlaat niet voor niets huis en haard en ik kan me voorstellen dat het toekomstperspectief in een vluchtelingenkamp in Turkije of Libanon ronduit nul is. Wat ik me echter niet kan voorstellen is dat je als vluchteling je neus ophaalt voor de gastvrijheid van bijvoorbeeld de Balkanlanden. Er wordt overal brood gebakken...Daarbij, wie buiten Syrië of het noorden van Irak verblijft, is gewoon veilig. Bovendien kunnen in ieder geval alle jonge mannen (59% van alle vluchtelingen) die naar Europa vluchten ook een andere keuze maken. Namelijk de keuze voor vaderlandsliefde en vechten tegen Assad en IS....

Kennelijk is veiligheid alleen niet voldoende en speelt persoonlijk gewin een grote rol. Menig vluchteling gaat voor de 'hoofdprijs' en alles (dus ook het welzijn van hun kinderen) is daaraan ondergeschikt. De beelden uit Hongarije spreken voor zich. Echter, het is de prijs voor het brutaal opeisen van persoonlijk gewin.

Deze vreemde 'paradise now'-mentaliteit vraagt om een stevig Europees signaal! Overigens, wat precies wordt verstaan onder tijdelijke opvang zullen we merken. Het is in dat geval een goed idee om 'op zeker te spelen' en vluchtelingen vertrouwd te maken met de hier geldende normen en waarden. Als particulieren bijvoorbeeld vluchtelingen uitnodigen voor een diner - wat op zichzelf heel nobel is - moet men tevens de juiste signalen afgeven. Namelijk dat degenen die geen alcohol drinken, daartoe niet worden verplicht en dat degenen die wél alcohol willen drinken, alle vrijheid daartoe hebben. Helaas is dat signaal in Apeldoorn níet afgegeven en dat is jammer. Als je in Nederland als gastheer wordt aangeraden om gepaste kleding te dragen omdat je gasten moslims zijn, kunnen we het integratiebeleid direct in de prullenbak gooien. Daarom: met grenzen stellen is niets mis.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Kier Brul jr. overleden

Cultuur met een kleine of grote 'C'?

Ongeveer anderhalve maand geleden bezocht ik, zoals wel vaker, op een zaterdagmiddag de bibliotheek aan de Schelpendam. Met het plan om even een aantal kranten door te nemen, viel ik daar middenin een akoestisch mini-concert van een artiest wiens naam ik helaas ben vergeten. Er hing een leuke sfeer met dit concert, letterlijk en figuurlijk tussen de boeken. De kleinschaligheid, ook wat betreft actieve toehoorders (ongeveer 8 m/v), was prettig en stoorde mij allerminst bij het doornemen van de kranten. Cultuur met een grote 'C', wat mij betreft, vanwege de passie van de artiest en het enthousiasme van het beperkt aanwezige publiek. Ik was dan ook verbaasd toen ik na afloop vernam dat dergelijke kleinschalige optredens niet meer zouden plaatsvinden. Er was geklaagd over geluidsoverlast; einde oefening... Omdat het merendeel van de bezoekers van de hoofdbibliotheek uit Katwijk aan Zee afkomstig zijn, zullen de bezwaren waarschijnlijk wel uit die hoek afkomstig zijn. Ik neem over

Help Jelte

Een jongen van acht jaar wordt in september 2009 na een woordenwisseling in elkaar getrapt, raakt kort daarna in coma en loopt een hersenbeschadiging op. Het is het verhaal van Jelte Stronkhorst . Een aangrijpend verhaal wat inmiddels de nodige aandacht heeft gehad in de landelijke media. Er zijn therapieën en trainingen die zeker kans op herstel en meer kwaliteit van leven bieden. Deze therapieën zijn echter niet in Nederland voorhanden en hier zit een prijskaartje aan verbonden. Als u direct wilt doneren, klik dan hier . U kunt ook een bedrag overmaken: Rabobank Rekeningnummer 156567059 t.n.v. Stichting Jelte. Doneer voor het herstel van Jelte!

Reactie op ingebrachte standpunten

Hierbij mijn reactie op Kattuk.nl op standpunten van andere bezoekers, naar aanleiding van de discussie die ik daar heb aangezwengeld over een veilig Nieuwjaarsfeest: Ik ben helemaal niet op zoek naar negatieve verhalen. Ik ben ook geen tegenstander van SKA. Sterker, ik vond het jammer dat ik de rondleiding op het terrein moest missen (4 raads- of commissieleden zou overigens nog steeds te weinig zijn, maar dit terzijde). Ik maak me zorgen over de openbare orde en veiligheid bij feesten. Als er 4000 m/v op af komt dan moet dat goed worden gemanaged. En als er bij bezoekers gevoelens van onveiligheid heersen (of een andere wrange nasmaak hebben), meldt dit dan kunnen we hier volgend jaar iets mee doen! De ogen sluiten voor kwaliteitsverbetering en iemand met een kritische blik (maar met goede bedoelingen) bestempelen als een tegenstander van het Nieuwjaarsfeest is mij iets te gemakkelijk. Ik doel niet alleen op Hoek van Holland. De gebeurtenissen die daar hebben plaatsgevonden kun je o

Vragen over renovatie Ridderpark

“We missen een concrete oplossing”. Het was een uitroep van een bewoner tijdens een goedbezochte informatieavond over een veelomvattend plan voor renovatie van het Burgemeester De Ridderpark, waarmee de gemeente begin volgend jaar een start wil maken. Afgelopen maandagavond lichtte de gemeente Katwijk de plannen toe voor het opknappen van het Ridderbos, wat officieel Burgemeester De Ridderpark als naam draagt. De precieze plek van de open ruimtes in het bos en de afvoer van hemelwater gaven aanleiding tot vragen doch de verkeersmaatregelen maakten de meeste tongen los, ook van voornoemde bewoner. Het Burgemeester De Ridderpark, gelegen tussen de Zeeweg en de Populierenlaan, bestaat volgend jaar honderd jaar. De laatste serieuze renovatie dateert alweer van medio jaren tachtig. Vorig jaar werd door middel van een tekenwedstrijd het startschot gegeven voor de renovatieplannen. Leerlingen van de Groen van Prinstererschool en de Leidse Buitenschool was gevraagd mee te denken ove